Selamünaleyküm hocam. Mekruh vakitler konusunda Şafiî mezhebinden bir arkadaşımla anlaşamadık. Bu arkadaşım, Şafiî mezhebinde kerahat vakti diye bir şey yok dedi. Olay, öğle namazına az kalasıya kendisinin tahiyetul mescid namazı kılması akabinde yaşandı. Kendisine bu vakitte namaz kılmak caiz değil dedim. O Şafiî’de kerahat vakti yok dedi. Bir hocanın vaazda; kerahat vakti mi olurmuş, namaz kılmakla günah mı kazanılırmış dediğini söyledi. Şafiî mezhebinde kerahat vakti yok mu? Genelde öğle ve akşam namazlarına az kalasıya böyle nafile namaz kılanlar var. Caiz değil demek haram demek midir?
Aleykümselam. İbadetler, şahısların kanaatlerine göre ayarlanabilen görevlerimiz değildir. Nasıl emredildi ise o şekilde yerine getirilmesi gerekmektedir. Akıl ve mantıkla ibadet yapılamaz.
Beş vakit, namaz ibadetinin yerine getirilmesi için kerahetli vakittir. Bu konu ile ilgili hüküm de birden fazla sahih hadisle sabittir. Fukahanın içtihadı ile değil özellikle hadisle sabit olduğunu bilmemiz gerekmektedir. Bu vakitler şunlardır:
– Sabah namazı kılındıktan sonra güneşin doğmasına kadar olan boş vakit.
– Güneş doğduktan sonra yaklaşık kırk dakika geçene kadar.
– Öğlen ezanı vaktinden önceki kırk dakika.
– İkindi namazı kılındıktan sonra akşam vaktine kadar nafile namaz.
– Güneşin batmasına kırk dakika kalana kadar olan süre.
Burada Şafii mezhebine istinat edildiği için karıştırıldığı zannettiğimiz husus şudur:
Şafii uleması nezdinde Mekke’de Harem-i Şerif’de kerahet vakti yoktur. Bir de Cuma namazı öncesinde kerahet vakti yoktur.